Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hökattack  (läst 5334 gånger)

strömshall

• Skåne
SV: Hökattack
« Svar #20 skrivet: 25 sep-11 kl 02:20 »
Kan hålla med de andra talarna om man fått på hälsning håll hönsen inne några dagar tills hök räv iller osv tröttnat och som tak har jag blå plastband som jag har knutet fast längs upp från den ena sidan till den andra med ca 40 cm mellanrum så det går några rullar till min hönsgård och sen fladdrar dom så de är lite i rörelse när det blåser lite och sen har det varit lugnt i hönsgården än så länge...
Bor i en stuga med sambo två katter och tjugofem höns och en tupp. gillar blomster har ganska stort intresse för pelargoner, svampplockning, fiske och djur förstås.

Glänta

• LåtHjärtatBultaEmellanåt! Stoppa Resursslöseriet!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 29 sep-11 kl 12:51 »
blå plastband som jag har knutet fast längs upp från den ena sidan till den andra med ca 40 cm mellanrum så det går några rullar till min hönsgård och sen fladdrar dom så de är lite i rörelse när det blåser lite
Just att banden kan komma i rörelse tror jag betyder en hel del. Sen har jag hört att många fåglar ogillar just blå färg.
Vill ut från stan till skog o äng - men inte ensam. 178 cm förtidspens. singel. Älskar även att komma till nya insikter.
Vill ge livsrum åt varg, vitrygg, svart stork, asbaggar, dysterspindling, kärrskinn, dyveronika, vildbin och annat som berik
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Ek

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 02 okt-11 kl 13:32 »
Har precis ochså haft påhälsning. Kom väl inte som någon större överrasking . Men givetvis ut av alla lunch alternativ så var den jäveln tvugen och ta min enda ligghöna. Han tog förmodligen med sig en kyckling som färdkost med. Har blommehöns som inte är dom bästa att ruva.Så att han tog henne var extra surt.

rådis

• Bor i hus utanför Östersund med man och djur
    • Jämtland
« Svar #23 skrivet: 20 okt-11 kl 14:52 »
Duvhökar är fridlysta och extra jobbiga vid denna årstiden, dom flyttar lite på sig och stannar gärna där det finns mat, tex vid fasanuppfödningar och hönsgårdar. Det är inte bara att skjuta den hur som helst. Jag är osäker på dagens lagstiftning, men när jag jobbade som jaktelev för drygt 20 år sedan fick vi länstyrelsens tillstånd att fånga dom levande och släppa ett par mil söder ut. Jag har för mig att man fick skjuta i direkt anslutning till uppfödningen eller vid pågående angrepp, det gjorde iaf jägaren på godset. Men det kan ha varit olovligt!

Johan
Har oxå upplevt att hökarna är extra besvärliga på hösten och jag har nu blivit av med 5-6 hönor och två kycklingar, typiskt när rävarna för en gångs skull lyser med sin frånvaro! De är fridlysta men tror ändå att en del hökar "försvinner" efter att ha blivit tagna med hagelbössan. De blå bärnätet har hjälpt mig en hel del, det är när hönsen är utanför hönsgården som de oftast blir tagna, (inte jämt tyvärr :() Hökarna är inte rädda för mänskliga röster med däremot så tycks de försvinna om man håller sig i rörelse ute på gården.
Har kommit mitt uppi tre hökangrepp, i samtliga fall så hade höken punkterat lungor på offren, väldigt sorgligt men måste ändå säga att höken är en otroligt vacker och smidig rovfågel som kommer från ingenstans när den slår ner, gör verkligen skäl för namnet slaghök!!
Annapanna

rådis

• Bor i hus utanför Östersund med man och djur
    • Jämtland
« Svar #24 skrivet: 20 okt-11 kl 15:24 »
Nä visst är man extra förbaskad precis när det hänt och visst vill jag ha rovdjur i vårt fina land såsom både fåglar och vargar men det gjorde så ont i mig att se den lilla fina hönan ligga där och blivit levande äten. Usch. Jag är en sån person som fäster mig mycket vid mina djur och gör allt för arr de ska ha det bra vilket gör att jag har svårt att förlika mig med händelsen.

Jag har en stor hönsgård med tak men hönsen vill ju faktiskt ut, öppnar jag dörren så springer de ut så fort de kan  ;D och självklart vill jag att de ska kunna fortsätta ha den friheten.

Nej, nu får de vara inne ett tag och sedan blir det P1 som gäller! Undrar varför höken avskyr den kanalen? ;)
P1?? Då hade jag alltså fel kanal (hade på radio jämtland) och det skrämde verkligen inte höken! :)
Annapanna

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 22 okt-11 kl 15:33 »
Jag har faktiskt inte vågat släppa ut dem efter duvhöksattacken utan de går i hönsgården med tak övar ist. De får vara inne till våren och då ska jag ha införskaffat en radio som ska stå på när de är ute.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser