Duvhökar är fridlysta och extra jobbiga vid denna årstiden, dom flyttar lite på sig och stannar gärna där det finns mat, tex vid fasanuppfödningar och hönsgårdar. Det är inte bara att skjuta den hur som helst. Jag är osäker på dagens lagstiftning, men när jag jobbade som jaktelev för drygt 20 år sedan fick vi länstyrelsens tillstånd att fånga dom levande och släppa ett par mil söder ut. Jag har för mig att man fick skjuta i direkt anslutning till uppfödningen eller vid pågående angrepp, det gjorde iaf jägaren på godset. Men det kan ha varit olovligt!
Johan
Har oxå upplevt att hökarna är extra besvärliga på hösten och jag har nu blivit av med 5-6 hönor och två kycklingar, typiskt när rävarna för en gångs skull lyser med sin frånvaro! De är fridlysta men tror ändå att en del hökar "försvinner" efter att ha blivit tagna med hagelbössan. De blå bärnätet har hjälpt mig en hel del, det är när hönsen är utanför hönsgården som de oftast blir tagna, (inte jämt tyvärr

) Hökarna är inte rädda för mänskliga röster med däremot så tycks de försvinna om man håller sig i rörelse ute på gården.
Har kommit mitt uppi tre hökangrepp, i samtliga fall så hade höken punkterat lungor på offren, väldigt sorgligt men måste ändå säga att höken är en otroligt vacker och smidig rovfågel som kommer från ingenstans när den slår ner, gör verkligen skäl för namnet slaghök!!