Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver tips ang banklån  (läst 22134 gånger)

hajens

• Skåne
SV: Behöver tips ang banklån
« Svar #80 skrivet: 29 jan-12 kl 11:02 »
Jag är inte så säker på att dom flesta som vill övernatta på landet vill bo i ett genuint 1800-tals hus. Titta på alla som flyttar ut på landet och renoverar bort allt som påminner om äldre dar.

...och varför då köpa ett 1800-tals hus och göra om det till ett "snabbmatsboende" ?

"såhär" renoverar man INTE ett 1800 tals hus om man har lite känsla för saker och ting. Lika lite som att man köper en träbåt och klär den med ett plastskrov, såga ner masten och sätter på en monstermotor.

Att göra saker modernt och fräsch med kvalitet, absolut. Men när allt ser fejk och smaklöst ut så känns det bara billigt.

Att sätta in aluminiumfönster med fuskspröjs, när det finns moderna träfönster att köpa som är långt mycket mer hållbara, visserligen dyrare, det är modernt!. Du pratade tom med om en låtsas eldstad, vad e det för modernt med det? låter mer som ett försök att se modernt ut men att ekonomi att göra nått vettigt inte fanns till hands.

Jag renoverar mitt hos modernt, men skulle aldrig drömma om att sätta in aluminiumfönster, det e ju hål i huvet.

P.S. är du säker på att nån verkligen bott där, tycker det ser ut som en snabbrenovering för att säljas D.S.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Rosten

• Närke
« Svar #81 skrivet: 29 jan-12 kl 11:30 »
...och varför då köpa ett 1800-tals hus och göra om det till ett "snabbmatsboende" ?
För att man vill ha det gamla husets utsida och trädgård men men helt ny insida och comfort.

Att hänga upp sig på skitsaker mm är för orginalfreak i lägenheter!
För det är dom som brukar klaga på vad man gör med sitt hus.
Den vanliga människan kollar på pris i första hand och isolerförmåga i andra hand.

Jag har precis samma gnäll bland bilfolk när man har byggt en hotrod. (min hobby)
Att man förstört en gammal veteranbil mm.
Sanningen är att det är min bil, mitt hus, min båt. Så jag gör som jag vill med den.
Vill jag ha  underhållsfria fönster i plast på en kåk från 1800-talet så gör jag så.
När du har köpt den av mig. Då kan du bygga om den som du vill.

Min bror har ett torp som tillhör en stor herrgård som kommunen äger här.
Han har byggt ut torpet till 4 gånger så stort som orginalet.
Helt plötsligt så dök det upp en kulturförening som ville bevara området runt herrgården i orginalutförande.
Så en dag knackade det på dörren och utanför stod några personer som visade gamla bilder på torpet som dom hittat i något arkiv och ville att han skulle bygga tillbaka kåken till en enkelstuga på 30 kvadratmeter. Ombyggnaden skulle min bror få bekosta! Verkstaden, stallet och garaget ville dom att han skulle riva!
Min bror erbjöd dom att köpa gården för marknadspris. Då berättade dom att deras förening inte hade några pengar så min bror bad dom komma tillbaka när dom hade pengar.

Vi började bygga om bostäder för flera tusen år sedan och det kommer vi att fortsätta med i all framtid.
Ibland så gör vi misstag men allt går att reparera i framtiden.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #82 skrivet: 29 jan-12 kl 12:14 »
Givetvis bestämmer den som äger huset hur det ska se ut, om huset inte är skyddat på något sätt. Men oftast är det billigare att bygga ett nytt hus om man vill ha ett hus som har ett nybyggts hus egenskaper. Det är ju något att överväga innan man köper ett gammalt hus som inte har de egenskaper man söker.

Själv bor jag i ett hus i 1940-talsstil, och jag renoverar med målet att det ska se ut som det kunde ha gjort 1940. Men med el som passar dagens behov och med bättre isolering, men med långsiktiga material och med byggnadsmetoder som jag tror på.

Kommer troligen att flytta till ett hus från sent 1800-tal inom 2 år, det huset är renoverat i olika stilar genom åren, jag har inte bestämt hur jag gör där.

Självklart ska ett hus vara praktiskt att leva i, men om man tar bort dörrar, lister, fönster och annat hantverk som ger huset dess stil och karaktär, så kan det vara mycket svårt att återskapa det i framtiden. Så om man tvunget vill ändra på detta, så skulle jag önska att alla varsamt tog bort dessa detaljer och förvarade dem i något uthus, så att kommande ägare har ett val.

Nu är jag inte rätt kund till ett b&b, jag åker sällan någonstans, men om jag skulle bo på b&b så skulle jag välja det pittoreska som är restaurerat i originalstil. Men det är ju jag det, jag vet inte hur majoriteten skulle göra. Det jag vet är att även om många renoverar sina bostadshus till oigenkännlighet, så är det många som bevarar sina sommarhus i mer ursprunglig stil, på sommaren vill många känna kontakt med sina rötter och komma bort från det moderna och stressade som de upplever i sin vanliga vardag. Då kanske man inte vill bo på ett ställe som ser likadant ut som ens lägenhet/hus i det större samhället/staden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosten

• Närke
« Svar #83 skrivet: 29 jan-12 kl 12:31 »
Men oftast är det billigare att bygga ett nytt hus om man vill ha ett hus som har ett nybyggts hus egenskaper.

Alla säger att det skulle bli så mycket billigare att bygga nytt men det kan aldrig stämma.
Bara att ansluta vatten, avlopp, el mm brukar ju vara svindyrt! Vilket man redan har om man köper ett gammalt hus.
Vi har två kåkar till salu grannbyn.
Den ena är på 180 kvadratmeter och har 3000 kvadratmeter tomt för 695 000:-
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-lanna-lekebergs-kommun-vretalund-6-1952157

Denna andra kåken på 133 kvadratmeter ligger 1200 meter bort och har en tomt 1290 kvadratmeter
Pris 2 695 000:-
http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-lanna-lekebergs-kommun-korallvagen-7-3274455

Om jag pumpar in 1 miljon i den  billiga kåken så tror jag nog att den skulle bli bra fin.
Då är den fortfarande 1 miljon billigare än det nästan nya huset.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #84 skrivet: 29 jan-12 kl 12:45 »

Man får buda utan lånelöfte, men då måste man säga det då man lämnar budet!! Annars är det bindande med straffavgifter om man inte fullföljer...

Var har du fått det ifrån? I fastighetsaffärer gäller endast skrivna förbindelse, muntliga avtal existerar inte där,
Min bästa ägodel är min vedspis!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #85 skrivet: 29 jan-12 kl 12:47 »
Om man pratar om ett gammalt hus på landet, så har det nästan alltid enskilt vatten och avlopp, och de är sällan dimensionerade för modernt liv, och sällan godkända, så dem måste man ändå göra om. Och elen är ofta underdimensionerad och inte sällan farligt hemmafixad, så den enda kostnaden man kommer ifrån är inkopplingen av el.

Jag har ett litet hus, räknar med att en helrenovering, om jag nu inte skulle flytta, till 40-talsstil, men med isolering och med bra el, inklusive att jag fått borra ny brunn, skulle kosta 200 000, max. Att renovera på mitt sätt är billigt, att försöka skapa ett nytt hus av ett gammalt är inte billigt.

Den gården jag förhoppningsvis köper i vår och flyttar till om 1-2 år, är ganska stor. Inte godkänt vatten eller avlopp. Räknar med att fullständig renovering i det skick jag vill ha, dvs ett funktionellt hus, men med det gamla bevarat, kommer att kosta 500'-600'. Skulle jag vilja ha släta gipsväggar och golv som inte lutar, allt gjort så att det såg ut som ett nytt hus, då skulle det säkert kosta 1-1,5 miljoner. Tur att jag vill ha det på mitt sätt. Och att jag tycker att hantverkare i allmänhet gör ett för dåligt jobb, så att jag hellre gör allt jag får göra själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #86 skrivet: 29 jan-12 kl 19:49 »
Och vad skulle inte ett hus på 300 kvadrat kosta nybyggt? :) Jag håller med Rosten, mitt hus, mitt liv. Jag tänkte inte så för ett par år sen men det var när jag blev hjärntvättad av massa böcker om byggnadsvård av författare som anser sig veta vad som är "sant". Det pratas mycket om hur "själen flyttat ut ur huset" när det inte renoverats enligt deras filosofi. Jag kan ju hålla med om att 70-tals renoveringar är jätte fula ofta och brutala, men egentligen är det mitt tycke. Det finns ju dom som är fast i 70-talet och älskar den stilen. Jag hade svårt för svarta hus för några år sen, nu gillar jag svart. Moderna lådor till hus med massa fönster från golv till tak var hemskt också, det byggdes ett mitt ute på landsbydgen där jag jobbar, målat i svart och synligt som bara den för alla, nu tycker jag att det är skitsnyggt. Allt utvecklas hela tiden och det är bra att det finns hus kvar som visar hur vi bodde förr, men det verkar bara vara en liten grupp människor som blir upprörda över när man renoverar i modernare stil. Eller så är det som Rosten säger människor som själva inte bor i gamla hus som ska tycka till om hur andra ska leva sitt liv. Det måste ju vara fel på oss som inte kan se "sanningen". Äh, det viktiga är väl att var och en är lycklig i sitt eget hus.
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

hajens

• Skåne
« Svar #87 skrivet: 29 jan-12 kl 20:10 »
fattar inte varför man vill ha ett gammalt hus om man ändå sabbar det. (nej jag pratar inte om att låta det vara omodernt med låg komfort, jag vill också ha hi tech prylar och smartnesslösningar, men när lathet och snålhet för ta besluten så e det ju bara smaklöst.

Du nämnde nånstans att det var lyxigt renoverat, öh, vardå? Det DÄR är precis tvärtom mot lyxrenoverat, men tydligen lurar det någon!

Självklart får man göra som man vill, frågan är snarare varför, man behöver ju lixom inte gå på "Wedholms fisk" om det nu är fiskpinnar med egentligen är sugen på.

P.S. Jag tycker det ser ut som det är renoverat för att säljas, köper du skall du nog kolla upp hur det är gjort, det e mitt tips. D.S

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

SoloQwist

• -
« Svar #88 skrivet: 29 jan-12 kl 20:14 »
Och vad skulle inte ett hus på 300 kvadrat kosta nybyggt? :) Jag håller med Rosten, mitt hus, mitt liv. Jag tänkte inte så för ett par år sen men det var när jag blev hjärntvättad av massa böcker om byggnadsvård av författare som anser sig veta vad som är "sant". Det pratas mycket om hur "själen flyttat ut ur huset" när det inte renoverats enligt deras filosofi. Jag kan ju hålla med om att 70-tals renoveringar är jätte fula ofta och brutala, men egentligen är det mitt tycke. Det finns ju dom som är fast i 70-talet och älskar den stilen. Jag hade svårt för svarta hus för några år sen, nu gillar jag svart. Moderna lådor till hus med massa fönster från golv till tak var hemskt också, det byggdes ett mitt ute på landsbydgen där jag jobbar, målat i svart och synligt som bara den för alla, nu tycker jag att det är skitsnyggt. Allt utvecklas hela tiden och det är bra att det finns hus kvar som visar hur vi bodde förr, men det verkar bara vara en liten grupp människor som blir upprörda över när man renoverar i modernare stil. Eller så är det som Rosten säger människor som själva inte bor i gamla hus som ska tycka till om hur andra ska leva sitt liv. Det måste ju vara fel på oss som inte kan se "sanningen". Äh, det viktiga är väl att var och en är lycklig i sitt eget hus.

Nåväl, har du fått dina tips ang banklån så att du kan slå till och handla i veckan? Av ditt resonemang att döma är det inget svårt val så vi ser fram emot resultatet inom några få dagar.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Rosten

• Närke
« Svar #89 skrivet: 29 jan-12 kl 22:59 »
fattar inte varför man vill ha ett gammalt hus om man ändå sabbar det. (nej jag pratar inte om att låta det vara omodernt med låg komfort, jag vill också ha hi tech prylar och smartnesslösningar, men när lathet och snålhet för ta besluten så e det ju bara smaklöst.

Smaklöst är det när man monterat dit nya galvade gångjärn på ett uthus där det borde sitta smidda gångjärn!
Lika smaklöst är det när man rivit ur den gamla linoliummattan och slipat råspontsgolven för att sedan kalla det för fina trägolv.
För att inte tala om när man har klämt dit lika breda plank som panel på logen så att hela väggen ser ut som en plåtfasad.
Dörrarna är byggda med lika breda plankor och förstärkta med vanlig 2x3 istället för halvruntvirke.

Kolla bara på denna film så förstår så ser du själv hur dom har misslyckats med diverse småsaker som förstör hela det slutgiltiga intrycket.
Ändå ville man säkert väl men man borde nog ha gått en kurs i byggnadsvård först.
http://www.youtube.com/user/Ullaredsgarden

Rosten

• Närke
« Svar #90 skrivet: 29 jan-12 kl 23:30 »
Och vad skulle inte ett hus på 300 kvadrat kosta nybyggt? :) Jag håller med Rosten, mitt hus, mitt liv. Jag tänkte inte så för ett par år sen men det var när jag blev hjärntvättad av massa böcker om byggnadsvård av författare som anser sig veta vad som är "sant". Det pratas mycket om hur "själen flyttat ut ur huset" när det inte renoverats enligt deras filosofi.

Fast det var när jag gick kurser i byggnadsvård som jag fick upp ögonen att man inte behöver vara så jäkla kritisk hela tiden. ;D

Vi fick tillgång till arkivet på museumet och kunde på så sätt se hur olika herrgårdar, slott mm byggts om genom tiderna.

Titta bara på min fars hus.
Gården flyttade på 1880-talet till nuvarade plats. När man plockade ner kåken stock för stock och flyttade den så passade man på att byta ut vissa stockar samtidigt som man timmrade dit en övervåning.  Man utökade också antalet rum mot orginalet enligt museumet som kollat på kåken.

Vissa saker bytte man ut och förmodligen använde man dom i drängstugan på gården. (dörrar gångjärn mm som är från mitten av 1600-talet.)
På 50 eller 60-talet så klädda men hela kåken i eternitplattor och bytte fönstren mot tvåglasfönster.

Om man skulle återställa denna kåk för att rädda "husets själ"
Vad skulle man då göra? Riva bort eterniplattorna? Läser man vad bebyggelsehistorikern Karin Arvastson säger så skulle jag tro att min fars hus snart är K-märkt pga att det fortfarande har eternitplattorna kvar. Kommer då K-märkningen att hindra oss från att återskapa "husets själ"
http://www.gardochtorp.se/var-missforstadda-eternit.aspx?article=5142

Eller skulle vi timmra ner övervåningen som timmrades dit på 1880-talet och den utbyggnaden som då gjordes för att återskapa "husets själ"

Eller kan man aldrig rädda "husets själ" pga att det inte står på rätt ställe eftersom det flyttades på 1880-talet.

Frågan är vad har huset varit med om innan 1880? Som har förstört dess "själ"

Hon som höll kursen var chef på museumet och hon sa att allt förändras. För det går mode även i hus.
Så hon lyckades förändra tankesättet hos oss hjärntvättade byggnadsvårdsfreak på kursen.
Hon hade själv renoverat en stor bergsmansgård med allt vad det innebar att stå och räta dom smidda orginalspikarna för att återanvända mm.
Lerklinat väggarna, återskapar rätt färg på rödfärgen eftersom vi hade egen rödfärg i närke som var ljusare än vanlig falu rödfärg och tusen andra saker.

pyromanen

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 30 jan-12 kl 09:14 »
Är inne på liknande tankar.  Tror perioden 1990-2010  i framtiden kommer att ses som "byggnadsvårdsperioden" där man inte ville vara i sin tid eller skapa nåt eget nytt utan återgå till 1940, 1880 eller 1750.
(Och visst har jag även varit en del av den perioden och skalat fram gammal pärlspont, gjort egen äggoljetempera och jag tycker handsmidda gångjärn är så mycket vackrare än rostfria från järnhandeln!).
Vårat hus nu är gammalt (från före 1840 men vet ej när, enligt sotaren är murstocken 1700-tals), men kraftigt tillbyggd på 1920-talet och rejält omgjort invändigt på 1970-talet.  Tycker det är trevlig med spår av människor från olika tider.  Och för att det ska fortsätta så, så måste vi få göra nåt eget nu också. 

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #92 skrivet: 30 jan-12 kl 09:22 »
Absolut ska man göra eget, det jag blir ledsen över är när man inte ser att det finns kvalitet i det gamla, som man inte kan köpa i vanliga bygghandeln. Det är slöseri att slänga de gamla listerna, som är av tätvuxet trä, och byta mot nya, som får märken direkt om man stöter i dem. Man kan ha el, moderna tapeter osv, och spara det som faktiskt fungerar bra, som innerdörrar, lister osv.

Tycke och smak är ju olika, men för min del finns det inget fulare än en "allmogedörr" i trä med tre speglar från bygghandeln. En sån där vanlig innerdörr ni vet. Gärna med handtag som ska se gammalt ut... I min värld är det höjden av dålig smak.

Så för all del, alla gör som de vill, men det slösas med resurserna när man byter ut något som har bättre kvalitet mot något som har sämre kvalitet. Och vill man tvunget göra det ändå, kan man då inte bara spara innerdörrar, fönster, lister mm i något uthus eller på någon vind, så att inte dessa hantverksmässigt gjorda kvalitetssaker bara slängs på soptippen? Eller åtminstone sälja det till någon som vill ha. Fina tvåglasfönster, dubbla med tre rutor i varje t ex, skulle jag gärna köpa många av. Med karm, var försiktiga när ni river ut dem.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #93 skrivet: 30 jan-12 kl 09:37 »
Jag tror den största anledningen heter pengar. Man köper små hus för att bygga ut (så nu finns det väldigt få små hus till äldre och ungdomar). Man köper billiga "gamla" hus som man får lån till och rustar upp efter hand.
alternativ light

Rosten

• Närke
« Svar #94 skrivet: 30 jan-12 kl 12:50 »
Och vill man tvunget göra det ändå, kan man då inte bara spara innerdörrar, fönster, lister mm i något uthus eller på någon vind, så att inte dessa hantverksmässigt gjorda kvalitetssaker bara slängs på soptippen? Eller åtminstone sälja det till någon som vill ha.

Då har vi direkt 2 problem.
1. Vi köper mycket begagnat materialsom vi använder när vi anpassar sakerna till vårt liv.
Då går det åt massor av utrymme för att förvara dom sakerna. För det gäller att köpa sakerna när dom är till salu för rätt pris och inte när man behöver dom. Vilket gör att man kan lagra saker som man plockar bort. För det får helt enkelt inte plats.

2 Att sälja är nästan hopplöst. Kolla bara på den stora hyvelbänken som jag försöker att skänka bort.
Ingen vill ha ett stycka svensk kvalite. Varken här på Alternativ eller på Blocket.
Så till slut är enda lösningen att göra ved av den.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126303.0

Broberg

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 30 jan-12 kl 12:53 »

2 Att sälja är nästan hopplöst. Kolla bara på den stora hyvelbänken som jag försöker att skänka bort.
Ingen vill ha ett stycka svensk kvalite. Varken här på Alternativ eller på Blocket.

Hepp!! Grejar folk inte hemma längre?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 30 jan-12 kl 12:58 »

Om det varit i Eskilstuna eller åtminstone Arboga hade jag åkt och hämtat den på stört.

Rosten

• Närke
« Svar #97 skrivet: 30 jan-12 kl 13:11 »
Om det varit i Eskilstuna eller åtminstone Arboga hade jag åkt och hämtat den på stört.
6 mil från Arboga

Rosten

• Närke
« Svar #98 skrivet: 30 jan-12 kl 13:16 »
Hepp!! Grejar folk inte hemma längre?
Visst grejar folk, men bara med nytt material.
Ingen köper begagnat utom till sommarstugan eller om man skall bygga ett växthus.

Vem köper begagnade köksskåp eller inredning till badrummet idag?
Vem köper begagnat virke att bygga med?
Vem köper begagnad isolering?
Vem köper begagnade fönster till huset?

Många pratar om den gamla goda kvaliten men endast extrema byggnadsvårdsfreak utnyttjar det.

Vivendi

• Västergötland
« Svar #99 skrivet: 30 jan-12 kl 13:39 »

Tänkte just säga det, det är vid ett enda tillfälle knappt två timmar extra i bilen för att få hem den. Till en ganska marginell kostnadsskillnad, tolv mil totalt.

(Med reservation för tidsåtgången, för jag har en misstanke om att Rostens ställe är ett sånt där där det är risk att man fastnar i samtal om än det ena, än det andra... :P )

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser