Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värphybriderna Lohman LSL (vit höna/vita ägg) & Lohmann Brun (brun höna/bruna ägg)  (läst 46036 gånger)

fjäderfän

du ska bara vara glad att dom är trevliga hade lohmann och har  fortfarande och ena tuppen fick hälsa på yxan häromdagen för han va inte normal men dom andra är helt ok.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Skytten

• Skåne
Den starkaste driften verkar framgångsrikt ha bortavlats.
En höna eller en gris hur mycket man än har avlat, har när miljön stämmer inte svårt att bete sig som höns eller gris.
De har lite problem med att uppföra sig naturligt, där de vanligtvis hamnar.
Du kan tom få någon att skrocka.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

saint206

• Småland
skrockar gör dom... en del iaf... och sprätter och äggar och ruvar och allt annat som tuppaflickor(amanda 2år`s uttryck) ska göra...utom att ja hrm... dejta tuppen :-[
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Jag har också lohmannhönor, de har varit mycket sociala och trevliga att umgås med ända från början. De hade inget emot tuppens uppvaktning när han kom några veckor senare heller (dock ej lohmanntupp) fast de ville inte gärna låta honom bestämma över dem... synnerligen frigjorda höns...

Fast ruva vill de inte göra, eller så kanske Vera vill... hon gömmer ägg utomhus på knepiga ställen...

Däremot tycker jag det där med rädda och flaxiga stämmer in på mina vit leghorn som är tre månader nu, deras tupp är snäll och trevlig och sällskaplig på alla vis, men flickorna är hönsvärldens bimbos, söta korkade och väldigt flyktiga...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sia

• Dalarna
Hade dom bara tyckt lite bättre om tuppen så hade jag velat köpa avelsägg av dig, dom verkar ju underbara!! ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
Köpte några avlagda Lohman hönserihöns för ett tag sedan och hade också hört att de var stirriga. Stämde inte på våra... de promenerar glatt in i grannarnas kök mm. Tyvärr hade inte alla koll på det här med bilar, så en omkom i en trafikolycka  :(. I övrigt har de skött sig över förväntan, värper i redena, sitter på pinnar och hittar in på kvällarna (och värper i mängder)  ;D.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Nypålandet

Mina  Lohmann är väl inte direkt de charmigaste hönsen jag har, dom t o m ratas av tupparna så de får driva omkring i en egen liten flock. Men det är skillnad på dom, 2-3 styck är oerhört hispiga & de andr 2 är väl mera som vanligt folk fast åt det nervösa hållet.
Tuppen som kom med var dum i huvvet så han nacka jag...

Bra med ägg, annars hade jag inte behållit dom.

Rosten

• Närke
När vi hade bruna Loman så funkade dom bra efter några veckor.
Dom vita Loman som vi köpte ratade tuppen.  ;D Fast att han var översexuell. ;)

Dom hade vi bara problem med. När vi köpte dom så var dom nästan fjäderlösa.
Av dom 10 vi ägde så kunde vi till slut behålla 2 som det vart ordning på. Men tuppen fortsatte att vägra dom sex. ;D

Ibland så gick dom stackars hönorna fram till tuppen och la sig till rätta framför honom så att han bara kunde bestiga dom.
Men tuppen gav dom en hack i skallen istället. ;D

Charlotte

• -
Vi har haft Lohman som vi köpt både som dagsgamla kycklingar (förr) och unghöns, dom beter sig precis som vilka andra höns som helst om dom får möjligheten att leva så. En kompis som köpte "avlagda" burhöns som sedan fick leva lösa och lediga blev ledsen när två hönor gick till skogs och försvann, hon var helt säker på att räven varit framme. Efter tre veckor kom hönorna hem med en skock kycklingar så det finns nog kvar alla instinkter en höna "ska" ha om dom rätta livsförhållandena erbjuds...
                                                 Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

orkidea

• Gäst
Jag har 10 Lohman och en tupp på ett år som är jättetama. Tuppen är väldigt stabil i humöret, snäll mot alla hönsen,visar inte några dumheter mot oss. De kommer bara jag ropar och är de trevligaste hönsras jag haft. Mycket beror nog på hur man är själv när man tagit hem dem eftersom de då är lättskrämda av den miljön de kommer ifrån och ang tupp-humör så är de precis som med andra tuppar.
Mina är dessutom väldigt snälla mot mindre raser vilket jag är väldigt förvånad över efter vad alla säger om dessa höns. //orkidea

AnnikaE

• Södermanland
 I vilken ålder börjar lohman att värpa för första gången./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
16 - 18 veckor vad jag har förstått, och de gjorde då mina./P
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
Våra började oxå värpa vid 16-18 veckors ålder.
Duktiga och sociala höns som jag älskar
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

AnnikaE

• Södermanland
Våra började oxå värpa vid 16-18 veckors ålder.
Duktiga och sociala höns som jag älskar
Jag har oxså dvärgkockin men Lohman är mera framåt och de ska vara överallt./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Jag har brun lohmann och tycker mycket om dem, trevliga, sociala, lägger gott om ägg etc. Däremot är de inga ruvlystna hönor. Vill du ha hönor som ruvar fram kycklingar är de inte att rekommendera. Det finns de som gör det men det hör till absoluta undantagen.

Det finns en här på alternativ som har en brun lohman höna som ruvat fram kycklingar två år i rad, jag tror hon var en bra mamma vad jag vill minnas. Men som sagt, det ska inte vara speciellt vanligt att de ruvar.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

yrhönan

• Lökshus
Jag har också haft brun Lohman i många år och tycker att de är mycket trevliga. Mina blev rätt gamla allihop, 7-10 år. De värpte bra upp i åldrarna också, givetvis inte lika produktiva sina sista år men klart godkänt. Hade bara en ruvvillig höna annars visade de inget intresse av det.
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
Har läst på lite mer nu och funderar på om det känns helt rätt att köpa Brun Lohman! :-\
Har nu förstått att dom är framavlade för att lägga så MYCKET ägg!, och att dom inte lever så länge för att dom blir helt "slut som höns"...
Hur tänker ni!? Gillar ju verkligen ägg och äter det nästan varje dag, men vill ju inte knäcka ngr hönor om ni fattar!
Jag tror inte du behöver vara orolig över att dina hönor "värper slut på sig" om du har en hobbybesättning, där hönsen har gott om utrymme, stimulerande omgivningar och får omväxlande föda... det är ju snarare industrihönsen som råkar ut för det, pga enformig utfodring, små utrymmen och stress. Skulle själv kunna tänka mig att ha några brun lohman, för äggens skull - och skulle inte vara orolig för att köra slut på dem :)

carmen

• Gäst
Hej!

Jag har också haft Lohmann o jag gillade dem!

Tänk bara på att fråga om de är vaccinerade om du ska ha fler höns, de brukar vara det då man köper dem ca 2-4 veckor innan de lägger ägg.

Det finns dem som har fått dem att ruva men inte mina i alla fall tyvärr, då hade jag dem sedan de var små.

Brun Leghorn kanske kan vara något?

mvh
Carmen

JennyN

• Jennys frön & sånt
Du kan ju alltid köpa en flock Lohman och en extra höna av någon mer ruvvillig sort om du vill att det skall ruvas i hönshuset  ;)

Tillkvist

• Ångermanland
Jag har sett lite här och var att förkortningen LSL används ibland som en hönsras.
Någon som vet vad förkortningen betyder och vad innebär den rasen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser