Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp utan avlopp  (läst 20154 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Avlopp utan avlopp
« skrivet: 16 mar-07 kl 00:55 »
När man inte har rinnande vatten in i sitt fritidshus ( ::) ja det är ju inte förbjudet att flytta in i sin stuga permanent) så krävs det naturligvis inget avlopp.

Hur långt säkerhetsavstånd bör man ha till brunn/kallkälla när man tänkt tömma slaskhinken på ett lämpligt ställe? Jag kommer självklart att använda de mest naturvänliga tvätt/hygienartiklar.

(Ev blir det en markbädd om det är så att jag ska ha avlopp ut från stugan. Kan bli "jobbigt" att bära slaskhinken.)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
Re:Avlopp utan avlopp
« Svar #1 skrivet: 16 mar-07 kl 07:56 »
God morgon Prins Tuvstarr!

Nej det är visst inte förbjudet att flytta in i en sommarstuga permanent, men…
Kommunen har vissa upplagor för permanentboendets utformning.
Om du är tvungen att ha rinnande vatten vet jag ej, men avlopp och toan kan du inte ha hur som helst.
Det finns regelverk för allt.
Så mitt tips som jag skrev om tidigare är att vara skriven någonstans där allt uppfylls, och sedan kan du, om du så vill, bo i en papplåda utan att någon kan säga något.

Ha en bra dag

Kap Horn
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 08:07 av Kap Horn »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-07 kl 11:09 »
Hej igen,

"Utedassets" innehåll kommer att komposteras efter de regler som krävs. Vad jag förstått (?) så har kommuner skiftade regler om detta.  :)

Det svar jag fått angående - inget rinnande vatten in - så kan de inte kräva ett avlopp ut heller. De jag pratat med på ett Miljökontor resonerar som så att det blir inga mängder av gråvattnet. Vatten som bärs med hinkar blir man helt naturligt sparsam med. Hur många fritidshusägare häller diskvattnet i en buske eller tvättar sig ute med tex en sommardusch? Bastubadare som tvättar sig året om där vattnet rinner direkt ut i backen?

Men som jag skrev tidigare kan det vara praktiskt med att disk -och tvättvatten kan hällas i ett "inomhusavlopp" som leder till en markbädd.  :)

Jag lyfter fram min fråga igen:

Hur långt säkerhetsavstånd bör man ha till brunn/kallkälla när man tänkt tömma slaskhinken på ett lämpligt ställe? Jag kommer självklart att använda de mest naturvänliga tvätt/hygienartiklar.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

torparn

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 16 mar-07 kl 11:17 »
Ang. säkerhetsavståndet.
Jag är ingen expert, men det måste väl vara beroende dels av markens beskaffenhet (jordtyp) och fr a markens lutning... Om du slänger slaskvattnet så att fallet går från källan/vattentäkten ska väl inte avståndet behöva vara särsklilt långt. Och vice versa

I kommunen jag bor i har man en paragraf som säger  minst 50 meter mellan dricksvattenbrunn och trekammardito.

Det kanske hjälper dina funderingar...
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-07 kl 11:46 »
Ang. säkerhetsavståndet.
Jag är ingen expert, men det måste väl vara beroende dels av markens beskaffenhet (jordtyp) och fr a markens lutning... Om du slänger slaskvattnet så att fallet går från källan/vattentäkten ska väl inte avståndet behöva vara särsklilt långt. Och vice versa

I kommunen jag bor i har man en paragraf som säger  minst 50 meter mellan dricksvattenbrunn och trekammardito.

Det kanske hjälper dina funderingar...

Så har jag också resonerat. Men om det är mer eller mindre "plattmark"?

Åter nr 1/13

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #5 skrivet: 16 mar-07 kl 11:49 »
Då rinner det väl rakt ner i marken, eller?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-07 kl 11:52 »
Då rinner det väl rakt ner i marken, eller?

;D  Det är sant. Vilket ger säkerhetsavstånd...?

Åter nr 1/13

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #7 skrivet: 16 mar-07 kl 11:59 »
Det finns ingen skyldighet att anlägga ett avlopp för BDT-vatten, ens om du har rinnande vatten in i fastigheten.

Däremot finns det en skyldighet att hantera latrinen, samt en skyldighet att tillse att anlagda avlopp ej överskrider gränsvärdena för utsläpp.

Slaskhink är alltså godkänd för diskvatten, men ej för latrin.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 16 mar-07 kl 12:22 »
Det finns ingen skyldighet att anlägga ett avlopp för BDT-vatten, ens om du har rinnande vatten in i fastigheten.

Däremot finns det en skyldighet att hantera latrinen, samt en skyldighet att tillse att anlagda avlopp ej överskrider gränsvärdena för utsläpp.

Slaskhink är alltså godkänd för diskvatten, men ej för latrin.

Det låter bra. Du är väl politiker med plats i Bygg- och miljönämnden?

Detta var nytt för mig: "Det finns ingen skyldighet att anlägga ett avlopp för BDT-vatten, ens om du har rinnande vatten in i fastigheten." Alltså om jag vill dra in vatten i stugan kan jag ändå ha slaskhink.

Är detta en allmän regel eller något som Herrljunga kommun har beslutat om?

Åter nr 1/13

Jerker Nordlund

« Svar #9 skrivet: 16 mar-07 kl 12:35 »
Enligt miljöförvaltningen finns det i kommunen ingen skyldighet att anlägga avlopp. Däremot skall anlagda avlopp vara godkända. Och latrinen hanteras.

Dricksvattentäkt på tomten medför inte skyldighet att anlägga avlopp.

Resten är teknikaliteter. Naturligtvis finns en smärtgräns nånstans vid vad som måste anses vara ett avlopp. En balja i köket som fylls och sen hivas ut genom köksfönstret 50 ggr per dag kan kanske klassas som avlopp och då måste halterna av föroreningar i vattnet som hivas ut ligga under gränsvärdena.
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 12:35 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 16 mar-07 kl 12:43 »
Enligt miljöförvaltningen finns det i kommunen ingen skyldighet att anlägga avlopp. Däremot skall anlagda avlopp vara godkända. Och latrinen hanteras.

Dricksvattentäkt på tomten medför inte skyldighet att anlägga avlopp.

Resten är teknikaliteter. Naturligtvis finns en smärtgräns nånstans vid vad som måste anses vara ett avlopp. En balja i köket som fylls och sen hivas ut genom köksfönstret 50 ggr per dag kan kanske klassas som avlopp och då måste halterna av föroreningar i vattnet som hivas ut ligga under gränsvärdena.

En-personshushåll som sparsamt använder vatten, ligger man nära "smärtgränsen" då? Diskar rätt ofta ifs men inte 50 ggr per dag. ;) Lartinen kommer att hanteras efter de krav som ställs.  :)

Åter nr 1/13

Jerker Nordlund

« Svar #11 skrivet: 16 mar-07 kl 12:52 »
En-personshushåll som sparsamt använder vatten, ligger man nära "smärtgränsen" då? Diskar rätt ofta ifs men inte 50 ggr per dag. ;) Lartinen kommer att hanteras efter de krav som ställs.  :)

Vi kanske bör skilja på vad som ligger nära smärtgränsen ekologiskt och juridiskt. Att i ett sparsamt enmanshushåll använda skonsamma ekologiska vasslebaserade rengöringsmedel och som i alla tider hälla ut tvättvattnet på marken orsakar kanske inga ekologiska katastrofer

Juridiskt kan det dock vara smalare utrymmen:

Lagen föreskriver:

Skriftlig anmälan till kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd krävs för att:

• Inrätta avloppsanordning utan vattentoalett ansluten, om inte annat föreskrivits av kommunen i dess lokala hälsoskyddsföreskrift. Kontrollera vad som gäller i din kommun!

Dessutom anges straffsatser:

c) 3 000 kronor om man utan att ha gjort en anmälan inrättat en avloppsanordning trots att en sådan anmälan krävs.

Tipset är alltså att du för mer stadigvarande bosättning bör höra dig för med vad miljö & hälsoskyddsmnämnden i din kommun säger om dina planerade arrangemang, eller brist på sådana.

källa:

www.avloppsguiden.se
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 12:53 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #12 skrivet: 16 mar-07 kl 12:59 »
Hej Tuvstarr!

Här har du en enmanshushållare i torpet. Tror mig, när du måste bära vattnet, så ligger du garanterat under "smärtgränsen".
Jag har en förbrukning på ca 20 liter om dagen i torpet, dvs en gång till källan. Därav är det inte många liter som innhåller en aningen diskmedel eller tvålrester som sedan åker ut till en stenkista.
Du kan räkna med max 10 liter i snitt, om dagen, vilket ligger väl långt under några gränsvärden.
Tror mig, när du skall bära varje liter/kilo, så lär du dig snabbt att hushålla med varan!
Och skulle du bara ha tillgång till regnvatten, så är det otroligt hur litet dricksvatten som går åt. Med 15 liter klarar du dig lätt en hel vecka.

Bekymmra dig inte för mycket om sådant, Prinsen, det löser sig.
Kom igång istället, nu när det är vår och du har en hel säsong framför dig att få rutiner innan det stunder verkligen bistra tider i en enkel stuga.
Som du vet, så håller jag på att samla erfarenheter, och går det på vintern, så går det alla gånger på sommaren.
Och går det på sommaren, då blir det lättare att klara vintern ochså.

Häslningar

Kap Horn

« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 13:01 av Kap Horn »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 16 mar-07 kl 13:01 »
Vi kanske bör skilja på vad som ligger nära smärtgränsen ekologiskt och juridiskt. Att i ett sparsamt enmanshushåll använda skonsamma ekologiska vasslebaserade rengöringsmedel och som i alla tider hälla ut tvättvattnet på marken orsakar kanske inga ekologiska katastrofer

Juridiskt kan det dock vara smalare utrymmen:

Lagen föreskriver:

Skriftlig anmälan till kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd krävs för att:

• Inrätta avloppsanordning utan vattentoalett ansluten, om inte annat föreskrivits av kommunen i dess lokala hälsoskyddsföreskrift. Kontrollera vad som gäller i din kommun!

Dessutom anges straffsatser:

c) 3 000 kronor om man utan att ha gjort en anmälan inrättat en avloppsanordning trots att en sådan anmälan krävs.

Tipset är alltså att du för mer stadigvarande bosättning bör höra dig för med vad miljö & hälsoskyddsmnämnden i din kommun säger om dina planerade arrangemang, eller brist på sådana.

källa:

www.avloppsguiden.se

Tack för informationen. Kanske blir Herrljunga min nya hemkommun och då ringer jag miljö & hälsoskyddsmnämnden där.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 16 mar-07 kl 13:09 »
Kap Horn,

Tack för de vänliga orden. Man får väl rutin på det och våren är nog den bästa tiden att flytta ut. När man tvingas bära sitt vatten så slösar man garanterat inte med det.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #15 skrivet: 16 mar-07 kl 13:22 »
Ett förtydligande.

Jag kör med öppna kort och berättar mina planer. Jag var på gång att starta ett liknade projekt för några år sedan där jag sökte förhandsbesked för att bygga ett fritidshus och talade om att jag tänker bosätta mig permanent där.

Åter nr 1/13

torparn

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 16 mar-07 kl 13:31 »
Ett förtydligande.

Jag kör med öppna kort och berättar mina planer. Jag var på gång att starta ett liknade projekt för några år sedan där jag sökte förhandsbesked för att bygga ett fritidshus och talade om att jag tänker bosätta mig permanent där.

Hehe, då undrar ju vänav(o)ordning vad ett fritidshus är per definition:

Jag har inte funderat mycket på detta, men skulle säga att det är ett hus som inte bebos permanent. Ett hus, även om aldrig så enkelt eller ¨primitivt¨ som bebos permanent, borde ju då rent logiskt vara en villafastighet; småhusfastighet för 1-2 familjer eller vad det nu står i deklarationen.   ???
« Senast ändrad: 16 mar-07 kl 13:32 av torparn »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #17 skrivet: 16 mar-07 kl 13:52 »
Hehe, då undrar ju vänav(o)ordning vad ett fritidshus är per definition:

Jag har inte funderat mycket på detta, men skulle säga att det är ett hus som inte bebos permanent. Ett hus, även om aldrig så enkelt eller ¨primitivt¨ som bebos permanent, borde ju då rent logiskt vara en villafastighet; småhusfastighet för 1-2 familjer eller vad det nu står i deklarationen.   ???

När man bygger ett hus, där man anger i bygglovsansökan att det är ett fritidshus, kommer man ifrån regler som bla handikappsanpassning - rullstol ska tex få plats att vända i hall - badrumsmått, standardmått på dörrar,  tillgänglighet och möblerbarhet mm. Huset blir alltså klassat som fritidshus. Ett nybyggt hus, där man angett permanentboende, ska passa framtida människor som har handikapp. Ett permanentboende kan ske oavsett om det är en sk villa eller fritidshus.  

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 16 mar-07 kl 14:11 »
Och skulle jag hamna i rullstol så kan jag inte hämta vatten och bära ved. Då får jag omvädera hur jag ska bo. Flytta eller bygga en större stuga med de bekvämligheter och mått som behövs.

Åter nr 1/13

torparn

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 16 mar-07 kl 14:16 »
jaha Prinsen. Herregudarsanåda!  Jag lever lyckligt ovetande om den fulla omfattningen av paragrafterrorn i det här landet.  *nyper mig i armen* -jo- tamejhonnan, jag är vaken.  *djup suck*

du har väl händelsevis inte oxå lagt alla planer på att bygga nytt på hyllan?  det finns ju redan fullt av fyrkantiga kartonger som kallas hus.  Lyckligtvis finns det oxå många charmiga, opraktiska äldre byggnader som kan bebos.

Näe, nu kryper jag ner i mullvadsgången och somnar om. *deppar över byråkratraseriet*

det får nog bli vagn i nån form framöver- och/eller båt  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser