Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt nya hönshus  (läst 64341 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Mitt nya hönshus
« Svar #20 skrivet: 21 aug-10 kl 10:35 »
Perfekt med två likadana ihopbyggda! lagom storlek. Vad kostade bygglovet?
Hur hade ni tänkt göra golvet? Plastmatta eller? Är lite nyfiken för tänkte också bygga hönshus till våren/sommaren.

Vi behöver inte bygglov där vi bor utan får bygga 50m2 i alla fall  :D Finns med andra ord utrymme för ytterligare 20kvadrat ;)

Golvmaterial är inte 100% bestämt. Jag håller på att undersöka lite olika alternativ. Ett alternativ är plastmatta ett annat är att vi målar golvet med någon lämplig epoxyfärg för golv (typ "flinggolv" man har i garage).

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rackarns

• Närke
« Svar #21 skrivet: 21 aug-10 kl 15:45 »
Vi behöver inte bygglov där vi bor utan får bygga 50m2 i alla fall  :D Finns med andra ord utrymme för ytterligare 20kvadrat ;)

Golvmaterial är inte 100% bestämt. Jag håller på att undersöka lite olika alternativ. Ett alternativ är plastmatta ett annat är att vi målar golvet med någon lämplig epoxyfärg för golv (typ "flinggolv" man har i garage).

Okej :) Vad är det för kriterier att uppfylla för att få bygga 50 kvadrat utan bygglov? undra vad som gäller för oss här hemma...

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #22 skrivet: 21 aug-10 kl 19:41 »
Det ska vara utanför tättbebyggt område, inte samlad bebyggelse (endast kommunen kan svara på det men i princip är 3-5 hus i klunga samlad bebyggelse), ingen översiktsplan som säger något annat ska finnas (finns kartor hos kommunen), inga kända fornfynd i närheten, bygget ska ligga i nära anslutning till bostadshuset och bygget får inte dominera över övriga byggnader och det ska ligga 4,5 meter (tror jag) från fastighetsgränsen. Det får inte vara bostadsutrymme heller. Då är grundregeln att man inte behöver byggnadslov och i samtal med vår kommun konstaterades att vi fick bygga 50 m2 utan bygglov. Möjlighen att det borde byggts några meter närmare bostadshuset, men där stod ett träd i vägen, och nybygget står mitt på gräsmattan så jag tycker nog det ändå är i "nära" anslutning till bostadshuset. Om vi däremot i framtiden vill göra boyta av det eller koppla avlopp så gissar jag att vi får söka bygglov för det.

Men egentligen är det idiotiskt när man bygger något i denna stilen att rätta sig efter vilka regler som gäller för att inte söka bygglov, bygglovet blir en liten kostnad i det hela och för att bygga ett förråd på landet får man väl i princip alltid bygglov.
« Senast ändrad: 21 aug-10 kl 19:44 av olof »

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #23 skrivet: 22 aug-10 kl 21:24 »
När kommer fler bilder? o:)
Längtar ;D ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #24 skrivet: 22 aug-10 kl 21:31 »
*följer tråden*
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #25 skrivet: 22 aug-10 kl 22:25 »
Här kommer en liten uppdatering... Man kan väl säga att vi har haft lite otur här hemma sedan vi drog igång det här projektet. Både jag och min man har varit sjuka och legat nerbäddade och vädret har verkligen inte varit på vår sida :-\ Så blev det då äntligen Fredag och jag var ledig och skulle ägna dagen åt att bygga. Vad händer ??? Jo, jag tar ett felsteg skadar mig i benet och det blev sängläge med benet högt istället för att bygga :-X Jag har varit helt hjälplös i två dagar och inte ens kunnat ta mig runt i huset för egen maskin >:(  Nu har jag som tur är fått tag i ett par kryckor och dessutom blivit lite bättre så idag har vi kunnat bygga lite då Olof äntligen är på benen igen efter sin förkylning. Man kan väl säga att man inte är så snabb och till så stor hjälp när man hoppar på ett ben eller med kryckor men Olof har varit en klippa idag och jag har hjälpt till så gott jag har kunnat. ::)

Vädret var som vanligt inte med oss och precis när vi fått upp första takplåten på taket skriker Olof uppifrån "Vi måste ta ner plåten igen, det börja regna!" Det regnar väl inte säger jag nerifrån och Olof svarar "Det vräker ner så att jag inte kan se grannens gård längre" :o Ner med plåten och Olof från taket och in i hönshuset. Jag hade 3 meter och var våt in på bara kroppen. Olof som dessutom fick springa en extra vända för att rädda kapsågen från regnet såg ut som han tagit en långdusch med kläderna på :P

Det  var bara att vänta tills det lugnat sig så vi kunde ta oss in.... Jobbekläderna fick centrifugeras innan man kunde stoppa dem i torktumlaren. Vi fick helt enkelt ta oss en fika och vänta på bättre tider...

Sedan var det ut igen och vi hann få upp ett par plåtar innan nästa skyfall :-\ Det var bara in och torka sig själv och kläderna igen >:(

Tredje gången gillt och vi fick äntligen upp takplåten på ena sidan huset  ;D

Dessutom har vi hunnit få upp reglar där hönsluckorna ska sitta. Jag han förbereda bitarna innan jag gjorde mig illa i fredags och något fick vi ju göra när vi skjulade för regnet  ;)

Nu sitter vi inne och läser väderprognosen. Mer regn i morgon kväll och på tisdag ska det bli riktigt busväder med upp till 25sekundmeter i byarna.  Vi kommer inte hinna få taket helt färdigt och jag har redan magknip för att det ska blåsa sönder :-\ Man undrar ju vad vi gjort för att förtjäna sådant här väder i Augusti.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

JBF

• Småland
« Svar #26 skrivet: 22 aug-10 kl 23:01 »
Stackare... Men fint blir det nog! Följer med spänning tråden!!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #27 skrivet: 24 aug-10 kl 21:14 »
Åh, jag som redan hade extrem bygga-hönshus-abstinens INNAN jag hittade denna tråden!  ::) Så kul att kunna följa bygget, synd med vädret dock. Men det positiva är väl att ni kommer minnas detta blöta bygge för all tid, och kanske t.o.m. skratta åt det om några år.  ;)

*följer tråden*
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Nina K

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 25 aug-10 kl 15:53 »
Åh, jag som redan hade extrem bygga-hönshus-abstinens INNAN jag hittade denna tråden!  ::) Så kul att kunna följa bygget, synd med vädret dock. Men det positiva är väl att ni kommer minnas detta blöta bygge för all tid, och kanske t.o.m. skratta åt det om några år.  ;)

*följer tråden*

Du är inte ensam. Nu var min andra sommar med banka sugna händer.  ;D

Har själv kollat runt lite om jag ska rita o mäta själ eller köpa "skruva ihop själv" bod. Nu när jag följt ert bygge så lutar jag åt att antingen stomme eller komplett. Nu när ni kommit en bit på vägen hur bra tycker ni byggstommen från byggmax var? Svår att få ihop och kvalitet, vad hängde med i paketet?

kommer att föjla tråden och sucka avunsjukt  :-[

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #29 skrivet: 27 aug-10 kl 22:51 »
Lite har det hänt i veckan  :D Vi har satt upp panel på ena långsidan. En del pyssel blev de då det skulle tas ut för fönster, hönsdörrar och takfoten. Men ikväll var den ena långsidan klar  :D

Nu är det bara gavlarna och den andra sidan kvar :-\

Planer inför helgen är följande.
-Nockplåt på.
-Isolera och lägga golvet där inne.
-Montera i dörr och fönster som blev levererade i går.
-Fortsätta sätta panel.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 27 aug-10 kl 22:59 »
inte avensjuk på diiig näää då :-[ ;D

Tuppen Ture

« Svar #31 skrivet: 27 aug-10 kl 23:03 »
*Kommer följa inlägget*
Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

Ulricaa

• -
« Svar #32 skrivet: 28 aug-10 kl 09:32 »
Fantastiskt fint hus!!!!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 28 aug-10 kl 11:40 »
Shit, det där kommer ju att bli rena rama höns-Sheraton!  ;D

Blir det en separat utegård vid varje lucka, eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #34 skrivet: 29 aug-10 kl 09:24 »
Lite uppdateringar om vad som hände igår :D Vi började med att isolera golvet.

Och sedan fortsatte vi med att lägga golvet. Då vädret har varit emot oss har vi fått lägga ut massor av golvskivor så att vi har kunnat gå och såga under tak.
Det gjorde att det blev lite pyssligt då vi fick isolera en bit lägga golv flytta skivor isolera lite till osv. Allt för att inte behöva flytta om golvspånet hur många gånger som helst.

1/3 klart  :D

Isolera andra sidan där de provisoriska golvet har legat.

Här avvek jag för att gå in och laga en sen middag medan Olof och vår kompis Kristian fixade den sista isoleringen. Och ja! Vi har fått dörren på plats också ;D

Hönsen får minsann snyggare dörr än vad vi har i vårt hus ;) Men vi hade flax och kom över en splinkans ny Elitdörr (=dyr) som var felbeställd till det facila priset av en begagnad dörr och ett fönster. Då det är en altandörr så behövde vi ju ett fönster mindre. Ibland ska man ha tur  ;D

Idag ska vi lägga färdigt golvet och förmodligen försöka få i fönster samt bygga vidare på fasaden

Topsy

• Närke
« Svar #35 skrivet: 29 aug-10 kl 16:38 »
Vilket fint bygge och vad trevligt att få följa med, klart inspirerande. :)

wizzie

« Svar #36 skrivet: 29 aug-10 kl 17:55 »
Mycket snyggt! 30 kvm, hur många höns räknar ni med att ha där inne?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #37 skrivet: 29 aug-10 kl 22:02 »
Mycket snyggt! 30 kvm, hur många höns räknar ni med att ha där inne?
Det beror lite på vilken årstid ;) Vår & sommar blir det ju lite fler när man har kycklingar och ungdjur.

Jag har både stora raser och ganska mycket små dvärgar så jag räknar med att ha kanske 60 avelsdjur. Dvärgarna kommer att få bo i två våningar med ca 2m2 per avelsgrupp och de större djuren kommer att ha boxar på  ca 2,5-3,5m2 Alla boxar kommer att ha egna rastgårdar på minst 102

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #38 skrivet: 01 sep-10 kl 23:37 »
Följer tråden med spänning!  :D
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #39 skrivet: 05 sep-10 kl 10:58 »
Lite har det hänt i veckan också men med familj,  jobb och djur så finns det ju annat annat att göra än att bygga ::)

Vi har snickrat på på fasaden och i går kväll var äntligen brädfodringen klar hala vägen runt huset :D

Som vanligt har katten Brunolf varit oss behjälpliga (näbben i kläm med andra ord ;) )

I går kväll samlade jag så ihop allt småspill som blivit och det fick plats i en rullebör (=skottkärra för er som inte kan skånska  ;) ) Utöver detta spill har vi ca 8 st 1,80m långa brädor över så här långt. Det är bara att konstatera att det var en god idé att köpa regelstommen i byggsats. Det har verkligen minskat mängde spill  :D

Efter att idah tagit sovmorrgon och sovit till 8.30  :-[ så är det nu dags att ut och på bygget igen. Olof har lite som ska skötas med biodlingen men han hjälper mig nog lite mer i eftermiddag  :D  Jag är lyckligt lottad med en fantastiskt snäll man  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser