Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt nya hönshus  (läst 64348 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Mitt nya hönshus
« skrivet: 14 aug-10 kl 21:19 »
Jaha, förra fredagen (7/8) kom allt material  :D och regnet :-\ Det har nästan regnat varje ledig stund sedan dess och även om det är vansinnigt kul att bygga på det nya hönshuset så är det inte kul att bygga i regn. Framförallt inte när vi ännu inte har fått på taket. :P

Vi har haft våldsamma diskussioner här hemma om hur stort, material osv. I slutändan blir det ett hus på ca 30m2 som är byggt av två Byggmax regelstommar till friggebodar. Det blir isolerat 70mm i väggar, 95mm i golv och 120mm i taket. Träfasad på utsidan och skivmaterial invändigt.

Först lite förberedelser. Blocken som huset ska stå på placerades i våg.

Därefter placerades delarna av golvbjälklaget ut för att monteras samman. Här fick vi hjälp av min syster och hennes två barn.

Det var så jobbigt att minste assistenten somnade :-*

Därefter vändes hela botten och det limmades och spikat på bord för att hålla golvisolieing på plats och göra det svårare för möss att ta sig in genom golvet.

Myskmamma Amanda och hennes 16 ällingar kollade att vi gjorde ett bra jobb och provbadade taket ::)

Även de två kalkonherrarna Harald och Viktor kollade att vi hade beställt rätt grejer ;)

Dagen efter började jag resa väggelementen

Det gick rätt bra att göra själv och jag han färdigt även om det blev mörkt.

Att det regnade rejält har tyvärr fyllt botten med vatten. Vi försökte hindra det värsta med en pressening vilket ankorna tyckte var en toppenlösning :P

I fredags kväll han vi få på hammarbandet innan det började regna och idag har vi monterat och satt upp takstolarna mellan regnskurarna. Dessutom han vi till vår lokale bygghandlare och beställde fönster (fick faktiskt ett bättre pris än på nätbutikerna) och fönster av bättre kvalitet än Byggmax. Dessutom hade vi tur att hitta en felbeställd dörr till ett superpris. Hönsen får finare dörr i sitt hus än vi har i vårat ::) Bilder kommer det regnade så mycket när vi började bli klara med dagens värv att jag inte ville ta ut kameran :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Mitt nya hönshus
« Svar #1 skrivet: 15 aug-10 kl 00:04 »
Jag vill också ha så fint hönshus. :) Snyggt säger jag bra.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #2 skrivet: 15 aug-10 kl 00:41 »
Åh, vad roligt att se ditt bygge! Och ankorna är ju för härliga :-*
Hoppas att få se fortsättning sen. Lycka till!
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 15 aug-10 kl 00:45 »
KUL :D följer tråden med väntan på uppdatering :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 aug-10 kl 00:58 »
Förstår att ankorna försöker ta över bygget.. Ser ju jättefint ut :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

galdur

• -
« Svar #5 skrivet: 17 aug-10 kl 14:24 »
Jag är kär i kalkonherrarna!!!!  ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Markim

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 aug-10 kl 19:05 »
Hej du
Och grattis till supersnyggt hönshus..Ska bli skitkul att se det klart..
Och du vilka tjusiga kalkoner.
Är himla sugen på att bygga om min vedbod till kalkonhus..
mvh
Majsan

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 19 aug-10 kl 21:25 »
Vi har kämpat vidare på kvällarna efter jobbet och i regn och blåst.  :-\ Här kommer lite nya bilder. Det går framåt trots att vädret motarbetar oss ;)

Takstolarna är på plats.

Vi har börjat sätta underlagsväv och bärläkt på taket och Myskankan Amanda kollar in att det går rätt till.

Vindväven har kommit upp runt huset så nu regnar det inte in längre :D

Katten Brunolf kollar att jag sågar lagom långa bitar av läkten ::)

Det är skönt att man har så många som hjälper en och har koll när man bygger ;) ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kennetshöns

« Svar #8 skrivet: 19 aug-10 kl 21:30 »
Så fint det blir ! Och vilket cool katt du har =)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 19 aug-10 kl 21:47 »
Blir bra ju :D måste bara fråga vad det är för ras på katten, älskar färgen :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 19 aug-10 kl 21:52 »
Blir bra ju :D måste bara fråga vad det är för ras på katten, älskar färgen :D
Katten är ett Orientaliskt långhår (jag har varit uppfödare av rasen och har 6 stycken ::) ) Färgen heter choklad, därav kattens namn Brunolf

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 19 aug-10 kl 21:58 »
Katten är ett Orientaliskt långhår (jag har varit uppfödare av rasen och har 6 stycken ::) ) Färgen heter choklad, därav kattens namn Brunolf
Jaha finns den färgen på någon annan ras?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 aug-10 kl 22:02 »
 ;D ;D ;D ;D Brunolf  ;D ;D ;D ;D

..... sitter här och äter svampmacka och kollar in tråden..... det här gillar jag :P :P :P :P :-* Ska bli kul att följa detta läckra bygge :)

uppehåll önsaks från mig..... Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #13 skrivet: 19 aug-10 kl 23:09 »
*följer tråden* ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Lönnhult

• Halland
« Svar #14 skrivet: 20 aug-10 kl 11:41 »
Vad duktiga ni är, bra med många arbetsledare ;D.

Jag vill också ha ett stort fint hönshus :(
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Fixarfia

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 20 aug-10 kl 13:45 »
Spännande och mycket fin bild-följetong!  :D
Härliga djur du har!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #16 skrivet: 20 aug-10 kl 14:04 »
Jättefint! Och vilka kul djur du har!  :D

Vi fick hem en laddning byggmaterial i tisdags, här ska också bli nytt hönshus, dock något mindre, ca 25 kvm. Gissar att Vitis startar en tråd om det så småningom...
Höns, stickning och pelargoner

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 20 aug-10 kl 14:30 »
Vilket stort fint hönshus! Kommer med spänning att följa denna tråden  ;)

eva f

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 20 aug-10 kl 14:44 »
Ett rejält bygge! Hur många höns ska ni ha? Följer tråden!  ;D

rackarns

• Närke
« Svar #19 skrivet: 21 aug-10 kl 10:07 »
Perfekt med två likadana ihopbyggda! lagom storlek. Vad kostade bygglovet?
Hur hade ni tänkt göra golvet? Plastmatta eller? Är lite nyfiken för tänkte också bygga hönshus till våren/sommaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser